REFERENCE
REFERENCE
NAPSALI O NÁS - Bezpečnost pásových dopravníků
Pro získání alespoň orientační představy lze uvést, že smrtelná úrazovost, k níž dochází v našich podmínkách v rámci celé skupiny dopravníků, se dlouhodobě podílí v rozsahu od 1,5 % do 3,9 % na celkové smrtelné pracovní úrazovosti České republiky, na této úrazovosti se pak z více než 58 % podílejí dopravníky pásové. Od 1.1. 2003 nabylo účinnosti Nařízení vlády č. 378/2001 Sb., kterým se stanoví bližší požadavky na bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí. O uvedeném předpise byli čtenáři Logistiky informováni v č. 7-8 (1). Je logické, že tento důležitý bezpečnostní předpis se v plném rozsahu vztahuje i na zařízení pro plynulou dopravu nákladů – tudíž i na pásové dopravníky.
Ztráta přenosových schopností pohonu pásových dopravníků - základní problém jejich bezpečnosti
Naznačenou praxi je ale nutno co nejrozhodněji odmítnout, neboť při ní dochází jak k předčasnému znehodnocení dopravního pásu, tak zejména k vážnému ohrožení bezpečnosti obsluhy. Dodejme, že mazání bubnů, odstraňování nalepeného materiálu, čištění pásu apod. provádí obsluha či údržba nejčastěji právě za chodu dopravníku, resp. při vzniku prokluzu.
Tab.2 – Relativní nárůst hodnot součinitele tření u pogumovaných bubnů | |||
Povrch bubnu | Stav stykových ploch | ||
Suchý | Mokrý | Znečištěný | |
Ocelový hladký | (100%) | (100%) | (100%) |
Pogumovaný hladký | 180% | 186,6% | 125% |
Pogumovaný drážkovaný-provedení 1 | 200% | 240% | 325% |
Pogumovaný drážkovaný-provedení 2 | 250% | 500% | 512,5% |
1)Poznámka: je uvažováno drážkování podle ČSN 26 3102, schválené 14.7. 1988 (3)-viz.obr.1 |
První cesta sledovala zdokonalení spojovacího lepidla, touto se vydali zejména ve Francii. Druhá cesta, kterou nastoupili Američané (Australané) a také Němci, vedla k vývoji destiček ze slinuté keramiky – oxidu uhličitého. Destičky o rozměrech 20 x 20 mm opatřené výstupkovými povrchy (podobně jako u stavebnice LEGO) se následně zvulkanizovaly do pásu gumy (obrázek 2). Popsané provedení je určeno jak pro nevýbušné, tak i výbušné prostředí. Firmou DvB-AF nabízený výrobek FLEX-LAG představuje druhou cestu vývoje, jeho dokonalejší forma pod označením FLEX-LAG-WELD umožňuje potažení hnacích bubnů pomocí technologie svařování (obrázek 3), čímž se zcela eliminují problémy spojené s lepením bubnů.
Bubny obložené keramikou FLEX-LAG jsou provozuschopné i v těch nejtěžších provozních podmínkách. Při vzniku blátivých nánosů již způsob osazení keramických destiček na bubnu umožňuje částečné vytěsňování nánosového materiálu z povrchu bubnu – podobně jako pomocí drážkování u bubnů pogumovaných. Přitom blátivé nánosy lze odstranit i proudem vody. Takto upravený buben přestává být nejslabším článkem celého pásového dopravníku. Navíc jej již není nutno osazovat dřívější nutnou indikací – např. prvkem na hlídání teploty apod.
Rozsah služeb poskytovaných firmou DvB-AF je ale podstatně širší, zaměřuje se na nové prvky zdokonalující funkčnost a bezpečnost pásové dopravy a to pro nejrůznější odvětší. Příkladem může být elektrické zařízení Soft-start (výrobce Ostroj-Hansen+Reinders, spol. s r.o.), umožňující měkký-plynulý rozběh elektromotorů pomocí výpočetní techniky, zajišťující vysoký koeficient tření zejména v průběhu rozběhu a najíždění pásových dopravníků. Dále lze uvést jednocestné ložisko, nahrazující u dopravníků nejen brzdu, ale zabraňující i jakémukoliv jeho zpětnému chodu. Tvarová tělíska umístěná mezi vnějším a vnitřním kroužkem ložiska vytvoří při počátku zpětného chodu dopravníku sevření, které vede ke zvýšení brzdného výkonu a současně zajistí blokování celého zařízení.
Vedle dodávek dopravních pásů, včetně pásů speciálních (otěruvzdorných, odolných olejům, mrazu, tepelnému namáhání apod.) firma DvB-AF zajišťuje i spojování pásů, včetně oprav trhlin u pásů všech tlouštěk. Bližší informace lze získat na tel. 602 532 389
Ing. Antonín Dušátko
LITERATURA:
(2) ČSN ISO 5048 (26 3102) – Zařízení pro plynulou dopravu nákladů. Pásové dopravníky s nosnými válečky. Výpočet výkonu a tlakových sil
(3) ČSN 26 3102 Dopravní zařízení. Pásové dopravníky. Zásady výpočtu, schválené 14.7.1988 s účinností od 1.7.1989